نهان

مطالب جالب فیزیکی و اطلاع رسانی

نهان

مطالب جالب فیزیکی و اطلاع رسانی

دریایی که کسی در آن عرق نمی شود.

دریایی که کسی در آن عرق نمی شود.

در کشور فلسطین، که دارای سابقه تاریخی طولانی است، چنین دریایی مشهور است؛ و آن دریای مرده یا بحرالمیت مشهور است. املاح آن به قدری است که هیچ موجود زنده ای ندارد. آب سطح آن به علت گرمای خشک و سوزان محیط تبخیر می شود. البته توجه دارید که فقط آب دریا بخار می شود و املاح موجود در آن باقی می ماند؛ در نتیجه غلظت محلول بالا می رود. بدین علت است که بر خلاف اکثر دریا ها اقیانوس ها، که میزان نمکشان 2 تا 3 درصد آب آنها ( از نظر وزن) است، مقدار نمک این دریا 27 درصد و حتی بیشتر است- به علاوه در عمق مرتباً بر این نسبت افزوده می شود.

بنابراین یک چهارم وزن کلی بحرالمیت را نمک تشکیل می دهد. تخمین زده اند که آب این دریا در حدود 40 میلیون تن نمک دارد.

آب آن به علت همین غلظت زیاد دارای خاصیت عجیبی است؛ از آب دریاهای معمولی خیلی سنگین تر است؛ در نتیجه انسان هرگز در آن فرو نمی رود، زیرا بدن خیلی سبکتر از آن است.

وزن بدن ما به طور قابل ملاحظه ای کمتر از وزن آب پر نمک هم حجممان است؛ بنابر این بنا به قانون اجسام شناور، ما هرگز در دریای مرده غرق نمی شویم، و درست همان طور که یک تخم مرغ معمولی موقعی که در آب نمک انداخته شود روی آب می آید، ما هم اگر در آب این دریا فرو رویم به سرعت بالا می آییم، البته توجه دارید که تخم مرغ را اگر در آب خالص بیاندازیم پایین می رود.

فکاهی نویس مشهور آمریکایی مارک تواین، که در سفر خود به فلسطین دریای مرده را دیده است، با طبع بذله گوی خود در یکی از کتاب هایش تجربیات عجیب خود  و همراهانش را در مورد شنا در این دریا چنین شرح می دهد:

« شنای با مزه ای بود. نمی توانستیم در آب فرو رویم؛ در این دریا امکان دارد که انسان به پشت دراز بکشد، دستش را روی سینه اش بگذارد، و در این حالت قسمت زیادی از بدنش؛ از زیر گونه، وسط  پهلو و پا، قوزک و وسط کف پا به بالا، روی سطح آب بماند. اگر بخواهد می تواند سرش را هم بلند کند و کاملاً از آب بیرون نگه دارد. . . می تواند همان طور که به پشت در آب خوابیده؛ سرش را بالا نگه دارد و پاهایش نیز از زانو به پایین از آب بیرون باشد . . . می تواند بنشیند، پاهایش را روی شکم جمع کرده و در بغل بگیرد، اما چون سر از قسمت های دیگر بد سنگین تر است، بدن فوراً می چرخد. می تواند به طور عمودی در آبی گه گودی آن از قد آن بیشتر است بایستد و از وسط سینه به بالای بدنش خیس نشود. اما قادر نیست مدت زیادی در این وضع باقی بماند؛ آب فوراً پاها را به سطح خواهد فرستاد. موقعی که شنای پشت می کند نمی تواند به اندازه معمول سرعت بگیرد. چون پاها بالای سطح آب می ماند و جز پاشنه های پا هیچ عامل دیگری که انسان بتواند به وسیله آن خود را به جلو براند وجود ندارد. اگر بخواهد روی سینه شنا کند، وقتی پا می زن نه تنها پیش نخواهد رفت بلکه به عقب حرکت می کند. در آب دریای مرده هیچ اسبی نمی تواند شنا کند یا بایستد، چون سرش خیلی سنگین است و به محض ورود در آب فوراً به پهلو می غلتد».

 

 

 

شکل فوق مردی را نشان می دهد که به طرز مطبوعی روی دریای مرده وقت می گذارند. چون وزن مخصوص آب این دریا خیلی زیاد است این شخص توانسته است در سابه چتری خود را از نیش آفتاب سوزان محفوظ داشته ضمناً به مطالعه کتابی می پردازد. آب قره بغازگل در دریای خزر، هم چنین آب دریاچه التن ( Elton ) که مقدار نمک آن 27 درصد است دارای همین خواص عجیب و غیر عادی است. ( وز مخصوص آب قره بغازگل 18/1 است ) . پلش (A. D. Pelsk) کاشف در این باره می نویسد، « انسان می تواند در این آب غلیظ بدون صرف نیرو شنا کند و هر قدر هم که تلاش نماید تا اصل ارشمیدس را بر هم زند نخواهد توانست در آب فرو رود».

بیمارانی که حمام آب معدنی می گیرند دچار احساسی نظیر انجه هم اکنون تشریح کردیم می شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سپیده شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:17 ب.ظ http://www.a-r-t.blogsky.com

کاش توی هیچ دریایی غرق نمی شدیم
مطالب خوبی می نویسید
به من هم سر بزنید خوشحال میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد